Friday, August 8, 2008

علی: ميهمان ويژه برای کارامل

يكى از خوبى‌هاى جشنواره فيلم اينه كه اگه مثل من گيج باشيد و يادتون بره كه كدوم فيلم رو كدوم سينما نشون ميده و براى ديدن فيلم مورد علاقه‌تان به سينمای اشتباه بريد حد اكثرش اينه كه يه فيلم ديگه می‌بيند كه كم از فيلم مورد نظر نخواهد بود.

به هر حال چند روز پيش تصميم گرفتم كه همراه با محسن بريم و فيلم 3Monkeys رو ببينيم. و از شانس ما از اون اتفاق‌هايى افتاد كه اگه تو ايران مى‌افتاد كل خانواده ۷ تا وزير و رئيس جمهور محترم رو حواله می‌كرديم و شروع می‌كرديم به ناليدن از مملكت و از اينجور حرف‌ها.

اتفاق اين بود كه حلقۀ فيلم براى نمايش نرسيد! ما هم كه ديديم قضيه اينه رفتيم يه سينماى ديگه كه می‌دونستيم قراره فيلم "كارامل" رو نمايش بده و البته به همراه مهمانى پس از فيلم. ولى متاسفانه وقتى رسيديم كه بليط فيلم تمام شده بود. در حالى كه داشتيم با نااميدى از سينما بيرون مى‌آمديم خانمى كه بعدأ متوجه شديم مدير كل جشنواره هست ازمون دعوت كرد كه به عنوان ميهمان ويژه ايشون بريم و فيلم رو ببينيم. اينجا بود كه فهميديم تو ايران نيستيم و قضيه حلقه هم فقط يه اتفاق بوده.

اين فيلم لبنانى در بخش Gala در جشنواره فيلم بريزبن به نمايش در اومد فيلم منتخب لبنان براى شركت در اسكار هم بود كه البته برگزيده نشد. كارگردان فيلم خانم نادين لبكی هست كه بازيگر نقشه ليال در فيلم هم خود اين خانم است. داستان فيلم مربوط به يك سالن آرايشگاه در بيروت ميشه و خط اصلى دستان زندگى ۵ زن لبنانى و تقابل شخصى هر يک با خانواده، دوست، عشق و آرزوهاشون است.


عنوان فيلم (كارامل) اشاره به استفاده از كارامل در آرايشگاه به عنوان مومک است. ولى در حقيقت اين عنوان حكايت طعم شيرين فيلمه كه در تمام مدت با وجود سادگى روند داستان، تماشاچى رو به خودش جذب می‌كنه. بازی‌هاى بى نقص بازيگران بخصوص بازى سهام حداد در نقش رز و استفاده از موسيقى به جا به همراه فيلمنامه و كارگردانى خوب باعث شده تا اين فيلم با استقبال كم نظير مخاطب روبرو بشه.

اين فيلم در جشنوارۀ كن به نمايش درآمد و برنده چندين جايزه از جشنواره هاى فيلم سن سباستين و ابوظبى شده. همچين اين فيلم در جشنوارۀ فيلم آسيا اقيانوسيه نامزد دريافت جوايز مختلفى شد از جمله بهترين دستاورد كارگردانى كه در نهايت اين جايزه به رخشان بنى اعتماد تعلق گرفت. يكى از ويژه گيهاى اين فيلم اين است كه در آن هيچ اشاره اى به شرايط سياسى حال حاضر لبنان نشده و تنها به زندگى فردى اين افراد در تضاد با جامعه سنتى- مدرن لبنان (يا خاورميانه) پرداخته.

ريما به جنس مخالف علاقه نداره و عشقش رو در زنى می‌بينه كه به آرايشگاه مياد. نسرين در حالى كه بكارت نداره مى خواد با مردى مسلمان ازدواج كنه. ليال كه صاحب آرايشگاه هست درگير يك رابطه‌ى عشقى با مردى متاهله و رز زن مسنى كه احتمالا آخرين نقش عشقى زندگيش رو ميتونه بازى كنه ترجيح ميده كه از خواهرش كه تعادل روانى نداره نگهدارى كنه.

نادين لبكي كه تحصيلاتش رو در فرانسه به پايان رسونده براى اين فيلم از بازيگران غير حرفه‌ای استفاده كرده و به نظر من با وجود اينكه فيلم عميقى رو نساخته ولى فيلم بسيار واقعى و تاثير گذارى رو به نمايش در آورده.

ديدن اين فيلم رو به همه توصيه ميكنم. اكران عمومى اين فيلم در استراليا ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۸ خواهد بود.


Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home